Actueel

Het gevelfonds als vliegwiel

Terras, biertje, vrienden, mooie oude gebouwen. Dat maakt voor mij een stad al snel tot leuke stad. En voor wie geldt dat niet? Want thuis is het gezellig, maar met anderen buiten die gezelligheid delen is vaak nog leuker. Toch is er iets wat mij daarbij in sommige steden stoort: De terrassen, met hun bescherming tegen regen en kou, de schreeuwende reclames aan de gevels. Sommige pleinen en straten worden er bijna volledig door gedomineerd. Openbare ruimte, wordt (semi-)privaat. De schoonheid – van met name van mooie middeleeuwse steden - dreigt dan verloren te gaan.


Minder reclame levert geld op
Natuurlijk, een ondernemer moet kunnen ondernemen. Reclame en exposure horen daarbij. Een mooi terras vaak ook. Inleveren dan maar op de kwaliteit van de ruimte? Nee, juist niet! Naar mijn mening kan juist een mooie opgeknapte binnenstad, waarop het zicht niet ontnomen wordt door massaal bevolkte terrassen, een ondernemer veel geld opleveren.

Reclamebeleid in historische binnensteden
Ik verheug me nu al op de vakantie binnenkort naar Italië. Al die prachtige kleine en grote steden waar de pracht en praal voor iedereen zichtbaar is. Italië heeft een streng beleid rond reclame in historische binnensteden. Hier voel je de balans tussen erfgoed en het beleven van de stad op bijvoorbeeld een terras. Hier merk je dat een stad die er goed uitziet, ook een verdienmodel heeft! En zijn deze steden keurig, steriel, ontdaan van hun ziel? Welnee! Er is een goed evenwicht tussen netheid en levendigheid. Ik pleit voor steden waar we met liefde omgaan met ons erfgoed en waarbij we zien dat erfgoed een trekker is van mensen, een middel om reuring in de zaak te brengen.

Nieuwe revival van stadscentra
Binnensteden die gedomineerd worden door horeca, zijn monofunctioneel. ’s Avonds veel leven in de brouwerij, overdag stil. Ook hier moeten we eens flink over na denken. Is dat wat we willen? Binnensteden zijn van oorsprong gebieden die juist vele functies herbergen, zoals: wonen, religie, handel en eten. Gelukkig groeit de aandacht voor binnensteden. Je zou kunnen spreken over een nieuwe revival van binnensteden. We zijn op allerlei manieren aan het werk om deze gebieden weer aantrekkelijk te maken. Het gevelfonds dat Zwolle mogelijk opstart en dat ook bestaat in steden als Hengelo en Apeldoorn is er een van.

Wonen in het centrum
Een andere positieve impuls zou kunnen zijn dat we kijken hoe we binnensteden ook weer multifunctioneel maken door er plekken van te maken waar mensen weer willen wonen. Er is in deze tijd juist vraag naar meer specifieke woonvormen: eenpersoonswoningen, wonen op bijzondere plekken; tijdelijk wonen, tiny houses, community living. Dit zijn vaak doelgroepen die sterk op voorzieningen van binnensteden zijn gericht. In het centrum of in een ring om het centrum kun je nieuwe woonvormen creëren. Op deze manier kun je ook het wonen rond stations stimuleren, het autodelen en andere vormen van mobiliteit. Waarbij uitgangspunt is dat niet meer het bezit belangrijk is, maar de toegang tot.

Met het opknappen van gevels maken we binnensteden aantrekkelijker. Dat is een fantastische stap. Een breder nadenken over de binnenstad die we ambiëren; bevolkt door terrassen of met erfgoed in beeld; een multifunctionele stad, zou een geweldige tweede stap kunnen zijn. Op naar een levendige en leefbare binnenstad!

Adviseur

Marnix Scholman

Marnix Scholman

stedenbouwkundige

Stuur een bericht

Contact

Stuur een bericht en
u ontvangt zo snel mogelijk een reactie.

Wij gebruiken uw gegevens enkel om uw bericht te beantwoorden en niet voor andere doeleinden. Lees meer in onze privacyverklaring.

Altijd op de hoogte?

Actuele projecten, ontwikkelingen, achtergronden en bijeenkomsten: mis het niet en meld u aan voor onze nieuwsbrief!












Wij gebruiken uw gegevens enkel om uw bericht te beantwoorden en niet voor andere doeleinden. Lees meer in onze privacyverklaring.