Blog

Guus Geerdink: reclame in de openbare ruimte

We leven meer dan ooit in een tijdperk waarin de openbare ruimte het domein is van reclamemakers. Zij benutten kansen om met nieuwe technieken nieuwe producten aan te prijzen. Daarbij worden visuele presentaties als bijzonder effectief gezien.


Nu bijna iedereen permanent beschikt over een beeldscherm op zijn of haar smartphone is communicatie via beeld de manier om reclame te maken. Dat vertaalt zich naar de openbare ruimte in de vorm van billboards, muppi’s, led-schermen, spandoekreclames, attentiemasten en wat zo al meer. Nu is reclame via beeldpresentatie niet nieuw. Al in begin vorige eeuw werden in binnensteden blinde gevels benut voor reclames in de vorm van muurschilderingen. Deze bijzondere vorm van beeldreclame krijgt in onze tijd een herwaardering waardoor er initiatieven zijn tot herstel van deze muurreclames als waardevolle bijdrage aan de historische context. Een mooi voorbeeld hiervan is te vinden in Kampen waar de stichting Stadsherstel opdracht heeft gegeven om oude muurschilderingen te restaureren. In Zwolle worden leerlingen van het Cibap ingeschakeld om de daadwerkelijke uitvoering te geven aan herstel en restauratie van oude muurreclames. 

Communicatie via beeldtechnieken kan een positieve bijdragen leveren aan de openbare ruimte wanneer vorm, maat en uitvoering afgestemd zijn op de specifieke kenmerken van de omgeving. Het is aan de welstandscommissies en stadsbouwmeesters om gemeenten hierover te adviseren in het kader van een vergunning traject. Tijdelijke situaties lenen zich prima voor een opwaardering van de omgeving door de inzet van beeldreclames. In Zwolle heeft museum de Fundatie de tijdelijke bouwschuttingen van de NS voorzien van beeldmateriaal enerzijds ter verfraaiing van de omgeving maar natuurlijk ook om publiekstromen te lokken voor museumbezoek. In de stationstunnel is een groot beeldscherm te zien niet als reclameobject, maar als kunstuiting. Doel is hier ondermeer verlevendiging van de omgeving op momenten dat het er toe doet. Een bijzondere vorm van muurschildering in de huidige tijd is de schildering op de blinde gevel van het stedelijk museum ook in Kampen. Hier is sprake van reclame en kunst ineen verenigd. En als het goedkoop moet dan zijn er de spandoekreclames die, veelal zonder vergunning, aan gevels worden opgehangen. Het stalen frame leent zich uitstekend voor regelmatige wisseling van de reclame, dat is natuurlijk ook het geval bij alle billboards met roterende reclames en muppi’s. De kwestie van de vergunningen is hier aandachtspunt. 

Je kan concluderen dat we niet genoeg krijgen van visuele reclame, waar we ons ook begeven in de openbare ruimte. Abri’s worden al sinds jaar en dag voorzien van reclame omdat hiermee de abri wordt gefinancierd. Digitale technieken zorgen niet voor minder reclame maar voor meer, wat we op onze smartphone zien willen we ook terugzien buiten wanneer we op straat zijn. We leven nu eenmaal in een beeldcultuur. Met alsmaar groter wordende beeldschermen in onze huiskamer kan dat in de openbare ruimte niet ineens de andere kant opgaan, groter is mooier lijkt het motto. De grenzen van wat kan aan reclame in de openbare ruimte lijken nog niet bereikt. We blijven met elkaar in gesprek. 
 

Adviseur

Guus Geerdink

Guus Geerdink

adviseur omgevingskwaliteit, architect

Stuur een bericht

Contact

Stuur een bericht en
u ontvangt zo snel mogelijk een reactie.
Altijd op de hoogte?

Actuele projecten, ontwikkelingen, achtergronden en bijeenkomsten: mis het niet en meld u aan!