Thema's

Onderzoekend leren in eigen omgeving

Welke school wil er nou geen onderwijs geven over de eigen omgeving? Wij maken het mogelijk, via onze methode “op ontdekkingsreis in, op of door…..”

Erfgoededucatie

Onze kennis van erfgoed, van landschap en archeologie zetten we in om voor scholen op maat gemaakte lessen te maken. Voor de onderbouw, voor de bovenbouw of voor allebei. Bij voorkeur gaan die lessen over de omgeving van de school, maar ook andere thema’s kunnen aan bod komen. Het lespakket vormt een doorgaande leerlijn; de informatie van elke les bouwt voort op die van de vorige les. Zo creëren we samenhang in de aangeboden lesstof.

Onderzoekend leren

In onze lessen zoeken we zoveel mogelijk dwarsverbanden met andere vakken als taal, rekenen, aardrijkskunde, geschiedenis en beeldende vorming. Verschillende werkvormen, die allemaal een onderzoekend karakter hebben, maken de lessen uitdagend voor de leerlingen. Ook sluiten we graag aan bij de tien tijdvakken van de Nederlandse geschiedenis en gebruiken we waar mogelijk de regiocanon als bronmateriaal. Het leren werken met bronnen is een van de belangrijkste uitgangspunten binnen onze methode.

Naar buiten

Voor ons is de belangrijkste bron de situatie ter plaatse; met de leerlingen op pad gaan en vooral goed leren kijken. Hoe zag het dorp en vroeger uit, en hoe nu? Welke belangrijke gebouwen kun je ontdekken en waarom zijn ze belangrijk? Hoe is het landschap hier ontstaan? Alleen ter plaatse kunnen de leerlingen dat ervaren. Daarnaast werken we graag samen met lokale culturele instellingen als streekmusea en historische verenigingen. Hier zit heel veel kennis en vaak ook veel onderwijservaring. Door zoveel mogelijk aan te sluiten bij stof uit bestaande methodes kunnen bepaalde erfgoedlessen uit onze methode lesstofvervangend zijn. Dit scheelt tijd in het curriculum.

Wij maken niet alleen nieuw lesmateriaal maar kunnen op verzoek ook bestaande lessen evalueren of integreren in een doorgaande leerlijn.  

Beeldcredits Loveland film and Photopgraphy

Onze adviseurs

Maartje van Hellemondt

Maartje van Hellemondt

architectuurhistoricus

Stuur een bericht
Marlies Terpstra

Marlies Terpstra

architectuurhistoricus

Stuur een bericht

Contact

Stuur een bericht en
u ontvangt zo snel mogelijk een reactie.

Meer over: Erfgoededucatie

Inspireren. Verwonderen. Enthousiasmeren. Dat is wat wij met onze educatie bij kinderen willen bereiken. Alles digitaal en op maat gemaakt, zodat ook de docenten er plezier in hebben de lessen te geven.

> Lees meer

Delen

Deel dit item met iemand anders.